zaterdag 14 april 2012

An-cien...retro bh


Samen met Quikie en Poetsie van het lingerieforum een uitwerking van een
vintage bh-patroon uit 1940 gedaan.
Ik heb hem helemaal zo gemaakt zoals het patroon was,
dus van niet rekkend materiaal, geen elastiek en geen beugels en zonder onderrand

Mijn test was bedoeld om eens te kijken naar het draagcomfort wat de dames ergens in de jaren '30
hadden bij zo'n bh.

Ik had het patroon eerst uitgewerkt in een gewoon katoentje,
om te kijken of het patroon goed was.

Dat bleek dus niet zo te zijn...als ik de coupenaden zou maken waar ze origineel op het patroon
aangegeven zijn, dan kreeg ik een zgn. "eendenbek".
Ik heb ze dus moeten verleggen om een mooiere ronde cup te krijgen.
Ook bij het armsgat 'gaapte' het, en moest er wat weggehaald worden.


De modekleuren voor lingerie in de 30-er jaren,
waren zalm, licht koraal en pastel rose..

Ik heb een zachte perzik kleurige zijde gebruikt,
en een niet rekkend kantje wat ik er wel retro uit vond zien.

Ik las te laat dat de bh ook gevoerd moest worden, en ik had maar een klein stukje zijde.
Ben toen in mijn 'oudenogterecyclenkledingdoos' gaan zoeken
en vond een mooie antieke kleur paars zijden blouse van de buurvrouw...

En toen had ik een probleem, kon slecht kiezen qua kleur.
Ik heb toen besloten om een omkeerbare te gaan maken, en dit is redelijk goed gelukt.

Ik heb de bh dus 2 x gemaakt, bij het paarse gedeelte zit in de ondercup padding,
en heb dit voetje tegen voetje doorgestikt.
 2 totaal verschillende bh's  in één.
Daarna helemaal rondom met de goede kanten tegen elkaar gestikt, en omgekeerd.

Bij de schouderband aanzeten voor en achter open gelaten
zodat het schouderband er IN vastgezet kon worden





Hierboven kun je zien dat er nog meer van het patroon bijgewerkt moet worden
bij het armsgat, daar gaapt het nog steeds, ook als ik hem aan heb.

En de omgekeerde kant....





Het was een leerzaam project, hij past, maar nog niet perfect.
Nog een beetje aanpassen, en dan zou het patroon ook goed te gebruiken zijn voor
eventueel niet rekkende blote zomerjurkjes...
het achterpandje is heel smal,eigenlijk maar voor een sluiting met 1 haakje.
Ik heb het aangepast naar 2 haakjes.
Eigenlijk is het vanaf het armsgat al te smal, dus het frut een beetje ineen als je hem aan hebt.
Ook mede doordat er geen elastiek aanzit.

Wat mogen wij blij zijn met de elastiekjes en rekkende materialen
en de pasvormen die we nu hebben.
Ik heb ooit eens een afgeschreven boek van de bibliotheek gekocht,
 over de geschiedenis van de lingerie, en heb de foto's eens goed bekeken.
Pas vanaf ongeveer 1930 is de bh wat in het zicht gekomen,
voorheen waren het hemdjes en corsetten.
Maar die pasvormen...pfff, die deden dus echt niets voor je borsten.
Dat is allemaal pas goed gaan komen vanaf de 60-er jaren.


1931, een innovatie, 
de  "Glove" helemaal gemaakt van elastisch materiaal...
Het begin van het "A'lure" model.
Let op de vorm van de cups !!!
Is nog niet om over naar huis te schrijven..


De 40-er jaren.
Ook hier doet de bh nog steeds niet zo veel voor je 'figuur'

50-er jaren, Liz Taylor in "A cat on a hot tin roof"
De camisole werd vaak gebruikt om censuur te voorkomen.
Maar de vorm van de cups is nog steeds niet zo als we nu hebben..


1963, een echte grote innovatie, de "Strechbra"
de rekkende schouderbandjes, ze glijden niet meer van je schouders...
voorheen waren de schouderbandjes  altijd van niet rekkend materiaal,
de cups zijn nog erg puntig.


1965, een bh met bijpassend broekje.
en ook nog eens met gekleurde print..
Tot ver in de 60-er jaren, zitten de schouderbandjes ook in het midden van de bovencup.
De 'invisible' bra's worden dan ook uitgevonden.

***

10 opmerkingen:

  1. Wat een leuk informatief verhaal heb jij ervan gemaakt, super.
    Die bh is toch wel een hele verrassing geworden, echt geweldig, ondanks dat ie niet helemaal naar je zin is. Heerlijk materiaal om mee te werken hé.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie omkeerbare BH is dit geworden. Ik vindt de paarse binnenkant erg verrassend. Een heerlijk verhaal om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een informatief en leuk project!
    Interessant hoe je de vintage BH hebt gemaakt. En ook nog wel omkeerbaar, super. 2 voor de prijs van 1.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Inderdaad wat een project is dat geweest, en nog keerbaar ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is een leuk project, net als het verhaal om te lezen. Moet leuk zijn om het met zijn drieen te doen en dan eventueel te vergelijken en kijken hoe een ieder het doet. Je hebt nu wel twee bh's erg mooi van kleur.

    Corina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Erg mooi!!! Bedankt voor je verhaal.
    Liefs Angela

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De BH is zeer verrassend geworden. Ik vind het stukej geschiedenis minstens zo leuk om te lezen! bedankt daarvoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. O, wat een prachtig gemaakte bh heb je gemaakt, schitterend!! Ook nog eens omkeerbaar en niet zomaar omkeerbaar, het is gewoon een ander ontwerp op zich. Prachtig gemaakt.

    Wat kleine aanpassingen en dan heb je een perfect "bovenstukje" voor een zomerjurkje, geen dubbele bandjes en gezoek naar de goede bh onder een zonnejurkje.

    Goed idee, misschien moet ik me er toch ook eens in gaan verdiepen. Lijkt me een leuke uitdaging!

    Wat een verschil van dag en nacht, de coupe van vroeger en nu hè... Leuk die oude foto's van vroeger.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Echt keigaaf! Heel leuk omschreven ook, heel de post. Lijkt me erg mooi met een jurkje ´eraan vast´!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel mooi en leuk om te lezen. gr bets

    BeantwoordenVerwijderen