maandag 9 april 2012

Wicker...


Een testbroekje gemaakt...
Bij Lulu  zag ik enige tijd geleden een slip waar ik helemaal weg van was.
Ben er toen aan begonnen om het te maken, maar kwam er niet uit wat het vlechtwerk betreft.

Heb toen op het Zelf lingerie maak forum gevraagd hoe het gemaakt zou kunnen zijn..
iemand heeft toen een papieren 'voorbeeld' gemaakt,
 maar door dat voorbeeld wist ik weer dat 'dat' het niet was....
zo was ik ook begonnen maar dat klopte niet.


Ook had ik eerst last van oprollende reepjes, kreeg daar ook de tip om het schuin te knippen,
en ja, bij schuin van draad knippen heb je daar geen last van.

Iemand anders gaf weer aan dat ze 'heen en weer' gevlecht had,
dit heb ik dus nu ook gedaan en het ging al veel beter.

Door weer anderen die de foto van Lulu bewerkt hadden in Paint,
 kon je goed zien hoe het vlechtwerk loopt.
Al met al heb ik erg veel gehad aan de tips van de dames,
en nu is er een "To Do Try ' project ineens zo maar klaar ☺



Wat ik dus nu gedaan heb:
Heb een patroon van een slip gepakt,
heb opgemeten hoe hoog ik het 'diepste punt' van de bovenkant broekje wilde hebben,
en ik wilde 4 reepjes van 1.5 cm hebben dus dit even uitgemeten.

Het hele patroon gepakt, dus niet een half, en op die hoogte een horizontale lijn
dwars over het patroon getrokken.
Vanuit het kruisje m.v. doorgeknipt tot aan die horizontale lijn,
en die lijn vanaf m.v weer doorgeknipt naar de zijkant.
Zo maak je 2 patronen, een linker en een rechter. 


Heb deze patronen dus schuin op stof gelegd,
en aan de 'zijnaad' nog zeker 10 cm extra er bij aan geknipt.
Want uit een eerdere test was gebleken dat je als je maar tot de zijnaad knipt,
je tekort komt voor dat 'heen en weer' vlechtwerk.
Je kan beter nadien het teveel wegknippen dan dat je tekort komt...



De reepjes heb ik niet geknipt, maar gesneden zodat ze mooi recht zijn.
Daarna het m.v. tot aan waar de 'reepjes' beginnen dicht gemaakt.
Je ziet van dit naadje niets, want het vlechtwerk komt er overheen.
De stofdelen op de strijkplank gelegd,
en dan gaan vlechten...

De strijkplank heeft als voordeel dat je iets vast kan zetten omdat je er spelden in kan steken.
Op de foto hierboven kun je nog zien dat ik toen het klaar was de 'buitenkant' van het vlechtwerk
geregen heb, anders valt de hele zaak weer uiteen als je het van de strijkplank afhaald.
( die draad ben ik nog vergeten om er uit te halen zag ik net☺   )

Daarna de slip in elkaar zetten zoals je normaal doet.

Dit is een 'testmodel', ga hem nog opnieuw maken bij een setje.

Heb ook al bedacht, dat je met zo'n vlechtbroekje een heel mooi Ton sur Ton setje kunt maken!!!
of een Color Blocking setje, het zit al helemaal in mijn hoofd,
nu nog een beetje tijd ☺

P.S
'Peepgaatjes' zitten er ook niet in, want op het cruciale punt,
zit dus dat stukje dichtgenaaide voorpandje,
je kan deze hoogte zelf aanpassen.
En bij het passen is gebleken, dat het wel meevalt met de open stukjes die er aan de 'zijkant' zitten
waar dus geen vlechtwerk zit.





9 opmerkingen:

  1. Een test? vind hem harstikke gaaf geworden en ik ga dit zeker een keer doen. Maar niet voor mijzelf denk niet dat dat wat word is denk ik te laag. Ben benieuwd naar het vervolg, en ja tijd ik herken dat best wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ontzettend leuk om te zien hoe je dit hebt aangepakt! Op het forum had ik je vraag al gelezen en de oplossingen. En met die tips is het je mooi gelukt om een gaaf resultaat te maken! Tegen evt. piepgaatjes zou je de voorkant van de slip nog kunnen voeren...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goh, wat doe je dat toch allemaal goed. Zo perfect en zo uniek.
    Ik kijk altijd met veel plezier naar je creaties.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Schitterend Marian, een heel fraai 'test'model. Deze komt op mijn verlanglijstje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. WOW. Dat is een mooie slip geworden. Mooie stof heb je gebruikt. Deze komt op mijn lijstje om eens uit te proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. OOOOOH, wat bijzonder mooi. Dank voor de tekening van hoe je het gedaan hebt. Komt ook op mijn verlanglijstje.
    En wat een prachtig stofje!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo leuk om helemaal te kunnen volgen hoe je uiteindelijk tot deze prachtige slip bent gekomen. Dank voor de uitleg ook. Ben heel benieuwd naar de setjes die je in je hoofd hebt nog :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Als dit een test is......dan ben ik benieuwd naar het 'echte' exemplaar.
    Prachtig prachtig prachtig.

    Ik zet deze ook op mijn todo lijstje

    BeantwoordenVerwijderen