woensdag 25 juli 2012

.Marlène....


Mijn 2e inzending voor het thema 'Vintage' van het ZLM Forum.
Ik wilde al heel lang graag zo'n 'Dressing Gown' maken,
en nu was er de 'gelegenheid'om het eens te doen.

Ik heb me laten inspireren door onderstaande plaatje van een kamerjas

én door  Marlène Dietrich.
Grijs tinten,omdat er van haar geen kleurenfoto's zijn, kant en froezels, glimmend 
 en een beetje 'dramatisch'.

De materialen die ik gebruikt he zijn een zilverkleurige strech satijn 
die ik  HIER besteld heb.
en een grijs kantje wat ik nog had liggen.
Omdat ik maar 2 meter van die kantje had, moest ik me qua gebruik aan de kamerjas 'aanpassen' 

Het patroon heb ik zelf getekend en het is helemaal in elkaar gezet met de Engelse naad.
Ik bedacht me dat het ook wel leuk zou zijn om hem op een 'vintage' manier in elkaar te zetten,
in die tijd hadden ze natuurlijk alleen maar stiksteek op hun machine's.

Alleen  de mouwen heb ik er in gelockt, 
dat vond ik wel wat veiliger




Marlène Dietrich zou dit jaar 111 geworden zijn.
Ze is geboren in Duitsland en op 90 jarige leeftijd overleden in Parijs.

Bij haar laatste tournee door Australië in 1975 , dus op 75 jarige leeftijd!!!
brak ze een van haar beroemde benen, en heeft toen nog 15 jaar als kluizenaar in Parijs geleefd.

Ze werd beroemd door haar rol als Lola- Lola in de film Der Blaue Engel,
met  DIT  liedje
zittend op een houten vat, werpt ze het publiek van onder haar hoge hoed een schalkse blik toe,
en  haar in een zijden kous gehuld rechterbeen gaat frivool de lucht in.
Erg gewaagd voor die tijd!!!
Madonna heeft enkele generaties later deze scène opnieuw geïnterpreteerd.

En ook tijdens de Tweede wereld oorlog in 1942 met het lied Lili Marleen
wat geschreven was door een Duitse soldaat.
Dit lied was aan beide kanten bij de soldaten erg populair.


Het geheim van haar succes was....dat alle mannen een vrouw wilden zoals zij,
ook Godfried Bomans heeft eens gezegd, toen hij Marlène aan moest kondigen:
"Had mijn vrouw maar één zo'n been" 

Veel beroemde en invloedrijke  namen zijn haar minnaar geweest..
Haar slaapkamer was haar boudoir, met lingerie, blote jurken en bont, en minnaars
verboden terrein voor haar kinderen...
Maar zij  was ook een van de eerste vrouwelijk sensuele sterren
 die een mannen pak ging dragen, en daarmee een krachtig en feministisch statement maakte.

En ondanks dat het warm was op mijn naaikamer,
kwam onze lekkere dikke harige
 en gelukkig weer gezonde "Rooie"er gezellig bij liggen...





6 opmerkingen:

  1. Wat is dit mooi!
    Elegant en weer met veel oog voor details.

    Leuk ook dat je het op de "vintage-manier" in elkaar hebt gezet.

    Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een sjieke en vooral heel mooie dressing gown. Je hebt me weer terug in de tijd genomen.
    De inspiratie van de dressing gowns, kwamen die van What Katie Did?
    Super om te lezen dat die Rooie weer opgeknapt is, hij geniet er helemaal van.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is heel erg mooi geworden en weer met heel veel details. Vind ook de kleur super. Fijn dat de Rooie weer helemaal de oude is.

    Corina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig!! Vooral je inspiratiebron..mooi verhaal heb je erbij geschreven.
    Wat een prachtige foto van je Rooie!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtig verhaal en een mooie dressing gown. Hierin mag je zeker gezien worden! Leuke foto van je rooie. altijd gezellig als ze erbij komen, toch?

    Neeltje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wow, wat een schitterende kamerjas, heel sjiek!
    Geweldige toelichting en schitterend plaatje van "de rooie"

    BeantwoordenVerwijderen