maandag 17 september 2012

"RunWay Fall 2012"


Voor het nieuwe 'online thema' van het ZLM Forum
had ik gekozen voor de Eifeltoren, dus Parijs...

Bij Parijs denk ik aan modeontwerpers, Run way's en mode.
Ik had nog 2 mooie zgn. 'houndstooth' lycra's liggen,1 grote en 1 kleine print..

Ik heb me voor dit setje laten inspireren door Sir Lee Alexander McQueen
Ontwerper bij het modehuis Givenchy van 1996 tot 2001.
Vanf 2003 werkte hij 'voor zichzelf'


Hij had voor het seizoen najaar 2009 veel 'houndstooth' in zijn collectie,
zijn modellen hadden toen ook van die overdreven rood of zwart geschminkte monden

De lycra spreekt dus voor zich, het kantje wat ik gebruikt heb,
lijkt wel een beetje :) op het kantje van de rood geruite jurk van de middelste inspiratie foto
en het rood heb ik gebruikt om de 'rood geschminkte monden' 
van de Run Way modellen van McQueen terug te laten komen in mijn setje..


Ook kralen en lovertjes en prachtig geborduurde jurken zitten vaak in zijn collectie.
Dit heb ik gedaan op het m.v stukje, en een beetje midden voor en midden achter bij de slip.
De kleurtjes komen op de foto niet goed uit,  ik heb gebruikt: zilveren staafjes, rode, doorzichtige en zwarte rocailles ( kleine kraaltjes) en roze/rode en olie kleurige pailletjes.

Het patroon, voor mij een nieuw, de BH1 van Merckwaerdigh, 
leverde in eerste instantie een zogenaamde 'eendenbek' cup op.
Dit ligt niet aan het patroon, want de proef cups hadden dit probleem niet.


Het ligt waarschijnlijk aan het soort padding wat ik gebruikt heb,
deze moet door het dragen naar je lichaam gaan staan, maar ik stoorde me erg aan die vorm van de cups,
en heb deze cups op een piepschuim bal in model  'gestoomt' 
Ik had dit bij Simoneannemone op haar blog gezien,
en... de eendebek is weg...


En waarom heb ik voor Alexander McQeen gekozen??
Er zijn zoveel goede en creatieve ontwerpers die mooie kleding ontwerpen voor de Parijse Run Way...
Ik had bijvoorbeeld ook Dior kunnen kiezen,
die gebruikte ook vaak 'houndstooth' in zijn creaties.
De keuze is op McQueen gevallen,
omdat de manier van weven zodat je een houndstooth (of puppytooth)
patroon in je stof krijgt, in Schotland uitgevonden is.
Alexander McQueen was een Schot, met traditionele ouders :)
want in Schotland beginnen traditioneel jongensnamen altijd met een A

In vroegere jaren, nu misschien nog steeds, had je in Schotland Clans..
en elke Clan had zijn eigen soort/vorm  ruit en kleur(en) in zijn Tartan.
Deze kleuren en soorten ruiten, werden officieel geclaimd door de Clan's en geregistreerd.
Als je de kleuren of ruiten van een andere Clan droeg, was dat vragen om moeilijkheden!!

Deze manier van (ruit)  weven, glipte door de mazen en is nooit geclaimd  door een Clan,
zodat dit het enige patroon was dat door iedereen gedragen kon worden.
Ook werd deze zwart/witte houndstooth ruit gedragen als je neutraal wilde zijn,
om gevechten te vermijden en bij politieke bijeen komsten etc.
Dus als je je geweldloos op wilde stellen droeg je een 'houndstooth tartan'



In zijn meest traditionele vorm, is het een keperbinding door wisselende groepen van 4 zwarte en 4 witte draden bij elkaar, zowel de schering als de inslag.
Tegenwoordig zijn er ook andere kleuren o.a rood/zwart, groen/zwart , blauw /zwart enz..
ook andere 'vormen' van de houdstooth zien we tegenwoordig voorbij komen..


Samenvatting: Het houdstooth patroon is Schots, Sir Alexander McQueen was Schots,
McQueen ontwierp Houte Couture met houndstooth patroon
 in Fall 2009 voor de Runway in Parijs




88888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888
888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888


10 opmerkingen:

  1. Hoi MArian,

    Ik wist daar niks vanaf,van het ruit verhaal,zo leuk om te lezen..heel interesant,zo zie je maar wat er achter de mode ook verhalen schuil gaan. Ik vind het ongelooflijk knap! Je omtwerp!!! Tot in detail zo mooi gemaakt!Heel pittig om te zien,zou schitterend onder een zwarte voile blouse staan.TOP!!!

    lieve groet,
    Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt jezelf overtroffen, wat een schitterend setje.
    Ik denk als McQueen nog geleefd zou hebben, hij jou zou inhuren om lingerie voor hem te laten ontwerpen. Helemaal super!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een schitterende set. Deze zou niet misstaan op de runway! Heerlijk verhaal om te lezen.

    Groeten Neeltje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit is haute couture!
    Ik ben sprakeloos het is zo sjiek.
    Prachtige details.Deze wil ik hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk het verhaal om te lezen en je setje is weer heel erg mooi en ook weer vele mooie details, een lust voor het oog. Het is zowel sjiek als ontdeugend en toch romantisch.

    Corina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. WOAW marian, echt heel prachtig, ook hoe je over het ontwerp hebt nagedacht een dikke 10!

    San

    BeantwoordenVerwijderen
  7. kan alleen maar een woord bedenken: SCHITTEREND!

    Mooi verhaal heb je er ook bij geschreven! Erg leuk om te lezen.

    Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooi verhaal met een nog mooiere set! Wauw ik sta helemaal paf!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig gemaakt, leuk met die mooie details en knap ook gemaakt! Ben gek op de haute couture, werkelijk artiesten, zo mooi om naar te kijken alleen al.Goed geslaagd mijn petje af!
    Groeten Janny.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een heel diepe buiging!! Wat een PRACHTIGE set is dit weer geworden, zoveel mooie details, en het vormt zo'n prachtig geheel. Ik ben fan van jouw ontwerpen, werkelijk geweldig!!

    BeantwoordenVerwijderen